گروه بورس: میزان بازده سرمایه گذاری در بورس در 2دهه گذشته از تمامی بازارهای دیگر بیشتر بوده است.

محاسبه شاخص‌های بورس تهران نشان می‌دهد میانگین بازده سرمایه گذاری در بورس تهران از سال 1369 تاکنون معادل 30 درصد بوده که این میزان بالاتر از بازده سرمایه گذاری در بازارهای رقیب مانند طلا،ارز،اوراق مشارکت و حتی بازار مسکن بوده است.

شاخص های بورس تهران بیانگر آن هستند که روند صعودی بورس تهران به جز سال های 1376 و 1384 که همزمان با تغییر روسای جمهور در ایران بوده ،ادامه داشته وبه طور متوسط در طول 20 سال گذشته فقط هر7 سال یک بار و پس از انتخابات ریاست جمهوری با یک‌دوره رکود مواجه شده است.

در همین رابطه حسن قالیباف‌اصل، مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران به همشهری گفت: بررسی میزان بازده سرمایه گذاری در بورس تهران در بلند مدت نشان می‌دهد که از سال 1369 تاکنون میانگین سود حاصل از سرمایه گذاری در بورس تهران سالانه 30 درصد بوده و این میزان بالاتر از سود سرمایه گذاری در بازارهای رقیب ،حتی بازار مسکن بوده است.

به گفته وی، شاخص بازده نقدی و قیمت بورس تهران که بیانگر میزان بازدهی بورس تهران است، در این دوره از 100 واحد به محدوده 50 هزار واحد رسیده است.  قالیباف اصل با بیان اینکه هیچ بخشی در اقتصاد کشور در طول مدت یادشده به چنین بازدهی دست پیدا نکرده است، ادامه داد: میانگین بازده بورس تهران در سال جاری  حتی از 53 درصد نیز فراتر رفته و هم‌اکنون این مقدار به 47 درصد رسیده است.

افزایش 5/16درصدی حجم معاملات

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران در مورد وضعیت معاملات بورس تهران در سال جاری گفت: حجم معاملات خرد و بلوک بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون با 5/16 درصد افزایش به 5 هزارو 500 میلیارد تومان رسیده است.  به گفته وی، حجم مبادلات بازار سهام در مدت مشابه سال گذشته 4 هزارو 600 میلیارد تومان برآورد شده است.

افزایش 63 درصدی دفعات معامله

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم بازار تعداد دفعات معامله است، گفت: از ابتدای سال تاکنون 2 میلیون و 800 هزار معامله در بورس تهران انجام شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد رشد نشان می دهد.

وی افزود: افزایش تعداد معاملات بورس تهران می تواند بیانگر افزایش تعداد بازیگران بورس تهران باشد؛ چراکه از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد46 هزار کد معاملاتی جدید نیز ایجاد شده است.

قالیباف اصل درباره بازیگران اصلی بازار سرمایه گفت: من مطمئنم با شرایط کنونی تعداد بازیگران بورس و همچنین بازیگران حقوقی افزایش خواهد یافت؛ چون در حال حاضر نهاد ها و صندوق های مختلفی در کشوردر حال فعالیت هستند که در بازار سرمایه حضور ندارند.  به گفته وی، مذاکراتی با برخی از این نهادها برای سرمایه گذاری در بورس تهران انجام شده است.

کد خبر 101271

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز